پرونده ۴ شهر و روستای سیستان و بلوچستان در اولویت بررسی قرار دارد

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: پیرو سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان سیستان و بلوچستان و درخواست هنرمندان ۲ شهر زابل و فنوج و ۲ روستای ملاعلی و گنز برای ثبت ملی صنایع‌دستی‌شان، مطالعه و بررسی پرونده‌های این چهار شهر و روستا در اولویت قرار گرفت.

به گزارش میراث‌آریا، بهزاد احمدی فارسانی با اشاره به درخواست هنرمندان سیستان و بلوچستانی برای ثبت شهرها و روستاهای ملی از وزیر میراث‌فرهنگی بیان کرد: با توجه به اهمیت استان سیستان و بلوچستان و ضرورت استفاده از ظرفیت‌های آن منطقه و تاکید وزیر میراث‌فرهنگی بر شناسایی، معرفی و کمک به فروش و صادرات صنایع‌دستی استان، چهار شهر و روستای این استان مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت.

او با بیان این که ۲ شهر زابل و فنوج در رشته‌های سیاه‌دوزی و پلیواردوزی و ۲ روستای ملاعلی و گنز در رشته‌های خولک‌بافی و بلوچی‌دوزی مطرح هستند،‌ تصریح کرد: این مناطق در رشته‌های مذکور دارای اعتبار و اهمیت محلی و ملی هستند که پس از مطالعه و بررسی‌های تخصصی توسط کارشناسان این اداره کل مراحل ثبت آن‌ها طی یک فرایند مشخص انجام خواهد شد. 

این مسئول با اشاره به این که پیش‌تر ۲ شهر ایرانشهر و ادیمی در رشته‌های سوزندوزی بلوچ  و خمک(خامه) دوزی در سال‌های ۹۷ و ۹۹ ثبت شدند، گفت: روستای تنگه سرحه در رشته حصیربافی در سال ۹۸ به عنوان شهرها و روستای ملی در آن استان به ثبت رسیده‌اند.

انتخاب شهر یا روستای صنایع‌دستی پس از مقدمات اولیه و طی فرایندهای لازم در نهایت توسط شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی که متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  شهرداری‌ها،  مقامات استانی و متخصصان حوزه صنایع‌دستی هستند به ثبت ملی خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072201643
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha